GENERELLE VILKÅR OG BETINGELSER

Der tages forbehold for stavefejl, tastefejl og/eller regnefejl. Dette gælder for vores tilbud, prisskilte i butikkerne, ordrebekræftelser og fakturaer. Fejl på grund af lagerforskelle eller lagermangel (manglende tilgængelighed af varer, der blev vist som "tilgængelige" i butikken på grundlag af vores EDB-system) giver os ret til at trække os ud af kontrakten, især selvom vi allerede havde bekræftet ordren. Ethvert erstatningskrav i forbindelse med et dyrere erstatningskøb er udelukket.

  1. De følgende generelle salgs-, leverings- og betalingsbetingelser gælder for alle forretningsforbindelser mellem os og kunden. Den version, der er gyldig på tidspunktet for kontraktens indgåelse, er gældende.
  2. Forbrugere i henhold til betingelserne er fysiske personer, med hvem der indgås et forretningsforhold, uden at de kan tilskrives en kommerciel eller uafhængig professionel aktivitet.
  3. Iværksættere i henhold til vilkårene og betingelserne er fysiske eller juridiske personer eller partnerskaber med juridisk kapacitet, med hvem der indgås en forretningsforbindelse, og som handler under udøvelse af en kommerciel eller uafhængig professionel aktivitet.
  4. Kunder i betydningen forretningsforbindelser er både forbrugere og iværksættere.
  5. Afvigende og/eller supplerende aftaler kræver udtrykkeligt skriftligt samtykke. Følgende vilkår og betingelser anses for at være en integreret del af kontrakten ved ordrebekræftelse.

I. Levering og leveringstider

  1. Det skal være muligt at køre sikkert til leveringsstedet, og der skal være vende- og afgangsmuligheder. Hvis adgangen er spærret, skal aflæsning ske på det sted, hvortil køretøjet uhindret kan nå og køre tomt væk uden hjælp udefra.
  2. Uforudsigelige driftsforstyrrelser, force majeure og forstyrrelser på grund af suveræne beslutninger i oprindelseslandene (f.eks. lukning af stenbrud) giver os ret til at udskyde eller annullere leveringsforpligtelsen.
  3. Vores varer sendes af en speditør. Speditøren aftaler leveringsdatoen med dig pr. telefon 1-2 dage før levering. Ø-tillægget er en fast sats på 8.950 DKK brutto, prøveordrer er udelukket.
  4. Ved levering til lande uden for EU opkræver den speditør, som vi har bestilt, eventuelle toldafgifter og skatter. I enkelte tilfælde kan disse afgifter betales kontant ved levering. Kunden vil blive informeret om dette på forhånd af speditøren.
  5. Vores produkter leveres ofte med mellemtunge lastbiler på op til 12 tons, i enkelte tilfælde med tunge lastbiler på op til 40 tons. Informer os venligst i god tid, hvis adgangsvejene til din virksomhed er smalle.
  6. Hvis du har brug for levering med en mindre lastbil på grund af lokale forhold, kan transportøren være nødt til at køre til dig to gange, hvilket medfører ekstra omkostninger, som skal bæres af kunden. Særlige aftaler om levering er kun gyldige skriftligt, mundtlige aftaler er ugyldige.

Aflæsning sker kun ved hjælp af en løfteplatform op til fortovet.

Forudsætning for en vellykket levering eller aflæsning:

  • Tilstrækkelig plads
  • Underlaget skal være beton (eller tilsvarende). Grus, brosten (eller lignende) er ikke egnet til aflæsning!
  • jævnt underlag, hældninger af enhver art forhindrer aflæsning!
  • Levering: Mandag-fredag
  • Leveringsvej fri for trafik (f.eks. ingen træer, der begrænser vejen for lastbilen, spærret vej osv.)

Krav til vellykket levering eller aflæsning ved brug af kran til levering:

  • Underlaget skal være jævnt og stabilt (ikke muligt over parkeringskældre og mandehuller)
  • Der skal være en bredde på mindst 1,30 m på begge sider af lastbilen (samlet bredde på 5 m).
  • Der skal være et frit område til afsætning af gods i jordhøjde
  • Pladsbehov og manøvreområde for lastbilen: 18m x 5,6m (3m for lastbil og 2,6m for støtteben)

Krav til vellykket levering eller aflæsning ved brug af leveringen med lastbilens egen gaffeltruck:

  • Overfladen skal være fast, farbar og i jordhøjde
  • Overfladen må ikke have nylagt brolægning eller friske tjæreoverflader
  • Den maksimale hældning på adgangsvejen og gulvet må ikke overstige 20%.
  • Jordens bæreevne skal være 5 tons
  • Der må ikke være trin eller tærskler på adgangsvejen eller standpladsen
  • Pladsbehov og manøvreområde for trucken: 18 m lang og 8 m bred (3 m til trucken og 5 m manøvreområde til den truckmonterede gaffeltruck). Truckens maksimale løftehøjde er 2,8 m, udstyrets højde/bredde/vægt: 2,3 m/3,0 m, 2 tons.

Vær opmærksom på, at eventuelle skader - som ikke skyldes uagtsomhed fra chaufførens side (f.eks. knust græsplæne på grund af kassen, der sættes ned, hjulspor i belægningen forårsaget af den lastbilmonterede gaffeltruck etc.) - ikke er speditørens eller stonenaturelles ansvar.

Hvis aflæsning ikke er mulig på grund af lokale forhold, kan transportøren aflæsse på et sted, hvor det er muligt for ham (beslutningen træffes af chaufføren).

Hvis ikke alle bestilte produkter er på lager, har vi ret til at foretage delleverancer for vores regning, forudsat at dette er rimeligt for dig.

Hvis aflæsning ikke er mulig, skal kunden organisere et passende aflæsningssted, og yderligere omkostninger (f.eks. til en anden rejse) vil blive opkrævet af kunden.

Varerne skal accepteres på den dato, der er angivet af transportøren. Det er bedst at informere os på bestillingstidspunktet om de datoer, hvor levering ikke er mulig. Hvis der skriftligt er aftalt en fast dato, leverer transportøren varerne på den aftalte dag - uden forudgående varsel - og skal derfor møde en autoriseret modtager.

Manuel aflæsning er ikke mulig.

Vores priser er beregnet uden returnering af engangsemballage.

Eventuelle skader eller andre reklamationer bedes anmeldt senest en uge efter levering. Vores speditør og/eller transportforsikring anerkender desværre ikke senere reklamationer!

Afhentning af varerne selv

Du kan også selv afhente dine varer. I så fald organiserer du selv afhentning, levering og aflæsning. Varerne vil blive stillet til rådighed for afhentning hos vores lagerudbyder i Hockenheim. Tjek venligst, at dit køretøj kan bære vægten af dine varer, og at du f.eks. har et sikkerhedsreb med dig. Vi informerer dig via e-mail, så snart dine varer er klar til afhentning.

Adressen for selvafhentning er

jonastone GmbH & Co.
L.I.T. logistic concepts & services GmbH
Erste Industriestrasse 18
68766 Hockenheim

II Indgåelse af kontrakt

Præsentationen af produkterne i webshoppen udgør ikke et juridisk bindende tilbud, men et uforpligtende online-katalog. Ved at klikke på knappen "Bestil med betalingsforpligtelse" afgiver du en bindende bestilling af de varer, der er indeholdt i indkøbskurven. Bekræftelse af modtagelse af ordren følger umiddelbart efter, at ordren er sendt, og udgør endnu ikke en accept af kontrakten.

Vi kan acceptere din ordre ved at sende en ordrebekræftelse eller faktura via e-mail eller ved at levere varerne inden for fem dage. Varerne forbliver vores ejendom, indtil der er foretaget fuld betaling. Forud for overdragelse af ejendomsretten er pantsætning, overdragelse til sikkerhed, bearbejdning eller omformning ikke tilladt uden vores samtykke. Vi gemmer ikke kontraktteksten og sender dig ordreoplysningerne via e-mail. Du kan til enhver tid se de generelle forretningsbetingelser på www.stonenaturelle.dk/gtc/. Af sikkerhedsmæssige årsager er dine ordreoplysninger ikke længere tilgængelige via internettet.

III Reklamation og garanti

Med din underskrift eller forudbetaling (ved onlinebestilling) bekræfter du udtrykkeligt, at du har læst, forstået og anerkender følgende oplysninger.

  1. Natursten er unikke byggematerialer. De er derfor genstand for individuelle variationer. Kvartsårer, porer, farve- og mønsterforskelle samt afslag betyder ikke en værdiforringelse, men viser materialets unikke karakter. Væsentlige farveforskelle inden for en leverance eller mellem en første leverance og en senere bestilling udgør ikke en mangel. Alle natursten i vores sortiment har farvevariationer. Farvet skifer og sandsten har særligt store farvevariationer. Pletter, pletter og linjer, som er genkendelige for lægmand, kan forekomme når som helst. Lagdeling, skifer, årer og linjer kan forekomme i forskellige grader, på forskellige måder, i forskellige retninger eller i samme retning, fra plade til plade eller kontinuerligt gennem enkelte eller alle plader. Sloughing (ujævnheder i top og bund) forekommer altid i spaltede materialer (sandsten, skifer, kvartsit, kalksten). Disse uregelmæssigheder varierer i sværhedsgrad (højde). Huller i naturlig travertinsten kan forekomme i forskellige frekvenser, størrelser, retninger og teksturer. Fyldninger i travertin kan løsne sig med tiden på grund af mekanisk belastning. Dette er typisk for materialet på grund af porerne i travertin og udgør derfor ikke en defekt. Sådanne områder kan udjævnes på stedet af kunden. Der kan forekomme slid- og skrabemærker, der er mindre end 1 mm dybe, og som primært skyldes den manuelle pakning af naturstenen.
  2. Fliserne og pladerne af natursten og keramiske fliser i en ordre kan komme fra forskellige partier. Der kan være små forskelle i farve, struktur, overflade og dimensioner mellem partierne.
  3. Den relevante standard for keramiske byggematerialer (f.eks. keramiske fliser) er den europæiske DIN EN 14411. Vores fliser og plader af keramiske fliser er testet af producenten i overensstemmelse med denne standard.
  4. Brud inden for normale kommercielle grænser giver ingen grund til at klage. Forvent op til 3 procent brud eller afslag, hvilket er almindeligt og normalt for natursten og keramiske fliser. Bestil 10 procent mere, da du også vil have afskæringer i kanterne.
  5. Haptiske forskelle: Overfladerne på de enkelte sten kan adskille sig markant fra hinanden. Forskelle i "ruhed" kan også forekomme inden for en leverance på grund af forskelle i struktur og tekstur eller på grund af manuelt arbejde. Dette er især tilfældet med kløvede sten som sandsten og skifer.
  6. Tolerancer: De angivne tolerancer skal betragtes som en vejledning til installatøren; små afvigelser på op til 5 procent af antallet af fliser/plader må accepteres. Disse dimensionsafvigelser kan også forekomme inden for en enkelt flise/plade.
  7. Tykkelsestolerancer: Selv om vi angiver tolerancer, er det muligt, at op til fem procent af de leverede fliser/plader overskrider de angivne tolerancer, især når det drejer sig om kløvede materialer (f.eks. sandsten, skifer, kvartsit, kalksten).
  8. Misfarvninger af enhver art, der ligner rust, er kun en mangel, hvis det er bevist, at de vil fortsætte med at ruste på grund af vejrliget. Misfarvning, der kun ligner rust for lægmand, men som ikke spreder sig yderligere, er ikke en fejl.
  9. Rustindeslutninger og efterfølgende udblomstring samt korrosion kan forekomme i nogle natursten og udgør derfor ikke en defekt, forudsat at de ikke går ud over, hvad der er normalt for det pågældende materiale.
  10. Vurderingsstandarder: Alle produkter, der leveres af os, skal vurderes som byggematerialer, der fremstilles i store mængder. De vurderingsstandarder, der anvendes til f.eks. en køkkenbordplade, kan aldrig anvendes.
  11. Håndværkeraftaler og eventuel planlægning må aldrig ske på baggrund af vores estimerede tidsfrister, hvis der er mulighed for økonomisk tab, hvis vores estimerede tidsfrister ikke overholdes. Det er vigtigt, at du beder os om at bekræfte en "seneste leveringsdato" skriftligt, hvis yderligere byggeforanstaltninger og/eller indflytningsdatoer osv. er afhængige af rettidigheden af vores levering. Hvis vi pådrager os ansvar på grund af forsinket levering, er der aftalt en maksimumsgrænse på 20 procent af varens nettoværdi.
  12. Udtalelser eller løfter fra vores sælgere og salgskonsulenter i konsultationer samt i telefonisk eller skriftlig rådgivning (e-mail-rådgivning, blogindlæg, opslag): Alle udsagn, der fremsættes her med hensyn til naturstenens egenskaber samt med hensyn til vores leveringstider, skal altid forstås som uforpligtende rådgivning. Udtalelser i overensstemmelse hermed er aldrig en del af kontrakten. Se også "Krav om skriftlighed" i punkt VII i vores generelle vilkår og betingelser.
  13. Både 30x30-prøver og prøver i originalstørrelse, som du har modtaget fra os, er kun en grov vejledning. Ligesom vores udstillinger i showrooms kan de ikke afspejle hele spektret af et produkt.
  14. På grund af deres geologiske dannelse kan natursten have såkaldte svage zoner. I praksis kan disse svage zoner være til stede i delmængder af en leverance og f.eks. forårsage en reduktion af frostbestandigheden, selv om stenen i sig selv er blevet testet positivt for frostbestandighed. Det kan ikke udelukkes, at f.eks. en stentype, der stort set kun har helede revner, kan være tilbøjelig til at få uhelede revner på grund af de svage zoner. Under visse omstændigheder kan disse uhelede revner føre til skader på naturstenen. I et sådant tilfælde af skade træder den juridiske forpligtelse til at udbedre skaden i kraft for os. På baggrund af ovenstående kan du dog ikke udlede nogen forpligtelse for os i tilfælde af en beskadiget delmængde, hvilket ville betyde, at vi skulle erstatte hele leverancen.
  15. Natursten er ikke altid farveægte. Generelt bliver de fleste kalkholdige typer noget lysere i farven på grund af UV-eksponering. Af de sorte varer er det kun basalt, granit og skifer Mustang, der forbliver farveægte.
  16. Naturstensbelægninger kan altid udvise hårfine revner på grund af deres naturlige dannelse. Disse forekommer især i vietnamesisk, kinesisk, belgisk blåsten (kalksten), kinesisk basalt og flammet granit. Det er et kendetegn ved varen og kan ikke undgås.
  17. Skader på undersiden og de nedre kanter af naturstens- og keramiske fliserspladerne, som normalt ikke er synlige, når de er lagt, udgør ikke en reklamationsgrund.

Alle ovenstående punkter er udtrykkeligt ikke reklamationsberettigede.

Hvis restlageret af et produkt accepteres, kan reklamationer af enhver art (f.eks. brud) kun resultere i en kreditnota og ingen efterfølgende levering.

IV. Betaling, modregning, betaling med kreditkort

  1. Ufordelagtige oplysninger om kunden samt forringelse af dennes økonomiske og/eller finansielle forhold berettiger os til at kræve sikkerhedsstillelse eller øjeblikkelig betaling af alle udestående fordringer uanset forfaldstidspunkt og/eller til at træde tilbage fra aftalen. Det samme gælder i tilfælde af betalingsmisligholdelse.
  2. Med henblik på vores egen kreditvurdering kan vi indhente oplysninger om kreditværdighed på grundlag af matematisk-statistiske procedurer. Hvis du ikke betaler forud, kan dit navn, din adresse og din fødselsdato blive videregivet til CEG Creditreform Consumer GmbH (Europadamm 2-6, 41460 Neuss) eller til Creditreform Heidelberg Wöllner KG (Hans-Bunte-Straße 5/1 69123 Heidelberg) for at varetage vores legitime interesser i forbindelse med en kreditvurdering. Dine legitime interesser vil blive taget i betragtning i overensstemmelse med de lovmæssige bestemmelser.
  3. Betaling med kreditkort
    Hvis du bestiller med kreditkort, vil dit kreditkort blive debiteret umiddelbart efter, at du har afgivet din ordre.

V. Politik for afbestilling

Ret til afbestilling

Privatkunder har ret til at annullere denne kontrakt inden for fjorten dage uden at angive nogen grund. Fortrydelsesfristen er fjorten dage fra den dag, hvor du eller en tredjepart, som du har udpeget, og som ikke er transportøren, tog de sidste varer i besiddelse.

For at udøve fortrydelsesretten skal du informere os (jonastone GmbH & Co. KG, Dynamostraße 13, 68165 Mannheim, Tel (+45) 787 23233) om din beslutning om at annullere denne kontrakt ved en tydelig erklæring (f.eks. et brev sendt med posten eller en e-mail). Du kan bruge den vedhæftede fortrydelsesformular, men det er ikke obligatorisk.

Du kan udfylde og indsende en utvetydig erklæring elektronisk på vores hjemmeside Kontakt os. Hvis du gør brug af denne mulighed, sender vi dig straks en bekræftelse på modtagelsen af annulleringen (f.eks. via e-mail).

For at overholde fortrydelsesfristen er det tilstrækkeligt, at du sender meddelelsen om udøvelse af fortrydelsesretten inden udløbet af fortrydelsesfristen.

Konsekvenser af annullering

Hvis du annullerer denne kontrakt, refunderer vi dig alle betalinger, vi har modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (med undtagelse af ekstra omkostninger som følge af, at du har valgt en anden type levering end den billigste standardlevering, som vi tilbyder).Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (med undtagelse af de ekstra omkostninger, der opstår som følge af, at du har valgt en anden leveringsmetode end den billigste standardlevering, der tilbydes af os), straks og senest inden for 14 dage fra den dag, hvor vi modtager meddelelse om din annullering af denne kontrakt. Vi kan dog nægte at foretage tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varerne retur, eller du giver os bevis for returneringen. Til denne tilbagebetaling kan vi benytte samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt med dig; du vil under ingen omstændigheder blive opkrævet gebyrer for denne tilbagebetaling.

Du skal bære de direkte omkostninger ved at returnere varerne. For varer, der ikke kan returneres normalt med posten på grund af deres art, beløber disse omkostninger sig til 1120 DKK pr. kasse i Tyskland. Alle returneringer skal sendes til: jonastone GmbH & Co KG, c/o L.I.T logistic concepets & services GmbH, Erste Industriestraße 18, 68766 Hockenheim, Tyskland.

Du skal kun betale for en eventuel værdiforringelse af varerne, hvis denne værdiforringelse skyldes håndtering af varerne, som ikke er nødvendig for at kontrollere deres tilstand, egenskaber og funktionalitet.

VI Vigtige anvisninger fra producenten

For at opnå en sikker og bæredygtig installation af natursten skal alle instruktioner fra de respektive producenter af tilbehørsmaterialer overholdes. Der kan altid gives udtrykkelige godkendelser til brug af alle Sopro-tilbehørsprodukter. Der kræves specifikke oplysninger om byggepladsen til dette. Hvis det er nødvendigt, foretager producenten en prøveudtagning, på grundlag af hvilken der kan gives bindende oplysninger om lægning af natursten. Kontakt venligst stonenaturelle, så videresender vi din forespørgsel til den applikationstekniske afdeling. Vores anvisninger er alle baseret på ikke-bindende anbefalinger fra de respektive producenter*, som refererer til "normale" byggepladssituationer. Det samme gælder læggeanvisninger andre steder i vores online shop eller online kundemagasin. En anbefaling kan derfor aldrig erstatte en specialist på stedet, som kan vurdere og rådgive om de individuelle byggepladsforhold. Vi anbefaler, at du altid overholder producentens retningslinjer, oplysningerne på emballagen, de tekniske datablade og andre yderligere oplysninger om de respektive produkter. Følgende producentanbefalinger gælder for fuger, imprægneringer og rengøringsmidler: Lav altid et testområde på et ubemærket sted (f.eks. det sted, hvor køkkenelementet senere skal stå), påfør fugen, imprægneringen eller rengøringsmidlet der, og vent en dag. På denne måde kan ekstremt sjældne misfarvninger (kantzone) udelukkes. *Liste over producenter: Sopro Bauchemie GmbH, Biebricher Straße 74, 65203 Wiesbaden, telefon +49 (0) 611 1707-0, fax +49 (0) 611 1707-250, e-mail: info@sopro.com; LITHOFIN AG, 73240 Wendlingen, telefon +49 (7024)9403-0, fax +49 (7024)9403-40, e-mail: info@lithofin.de

VII Krav om skriftlighed

Vores skriftlige ordrer (1. tilbud/ordre, som du underskriver, eller 2. ordrebekræftelse/proformafaktura, som du modtager automatisk efter en onlinebestilling, eller 3. faktura, som du modtager pr. post/e-mail efter en onlinebestilling) indeholder alle detaljer, der er aftalt mellem parterne for den aftalte ordre. Forudgående aftaler (også i skriftlig form) bliver kun en del af kontrakten, hvis de er tydeligt nedskrevet i den aftalte ordre. I princippet er der ingen mundtlige sideaftaler. Alle tilføjelser og ændringer til en ordre skal ske skriftligt. Hvis du sender os ændringsønsker eller andre kontraktrelevante oplysninger vedrørende en ordre, er disse kun gyldige, hvis vi bekræfter dem skriftligt. Ved at underskrive og/eller betale et depositum for en ordre bekræfter du din utvetydige hensigt om at indgå den underliggende ordre i denne form.

VIII. Værneting

Værnetinget er Mannheim.

Den europæiske platform for onlinetvistbilæggelse kan findes her: http: //ec.europa.eu/odr

Stonenaturelle er dog ikke parat til at deltage i tvistbilæggelsesprocedurer inden for rammerne af den europæiske online tvistbilæggelsesplatform. Kunder kan dog bruge følgende muligheder for at kontakte stonenaturelle: telefonisk på (+45) 787 23233 eller via kontaktformularen.

IX. Tolerancer

  1. Tolerancer for gulvplader:
    Kravene til plader til indkørsler til biler, terrasser og altaner er reguleret i DIN EN 12058. Uddrag fra DIN vedrørende dimensionstolerancer kan findes i vores FAQ. Find de forventede tolerancer for din levering her.

  2. Tolerancer for gulvfliser:
    Kravene til fliser (tykkelse ≤ 12 mm) er reguleret i DIN EN 12057. Uddrag fra DIN vedrørende dimensionstolerancer kan findes i vores FAQ. Se venligst disse for de forventede tolerancer for din levering.
    Hvis en ny udgave af de ovennævnte standarder træder i kraft, gælder de deri angivne tolerancer som kontraktligt relevant. Hvis vi leverer andre produkter end fliser eller plader, er det de gældende standarder, der gælder for tolerancerne.